Protestantska reformirana kršćanska crkva
PROTESTANTSKA REFORMIRANA KRŠĆANSKA CRKVA
(PROTESTANT REFORMED CHRISTIAN CHURCH
A JURISDICTION OF THE REFORMED EPISCOPAL CHURCH)
REFORMIRANA EVANĐEOSKA TRADICIONALNA LITURGIJSKA
Protestantska reformirana kršćanska crkva u Republici Hrvatskoj organizirana je 24. svibnja 2001. godine osamostaljenjem nekoliko župa od Reformirane kršćanske crkve u Hrvatskoj. Njena najznačajnija župa je u Tordincima koja djeluje od vremena reformacije. Njezin prvi spomen bilježi se 17. svibnja 1551. godine kada je u ovome mjestu održana prva protestantska sinoda ovih prostora.
Protestantska reformirana kršćanska crkva registrirana je u Evidenciji vjerskih zajednica u RH te je potpisnica Ugovora o pitanjima od zajedničkog interesa s Vladom RH.
Vjerovanje:
Protestantska reformirana kršćanska crkva u Hrvatskoj prihvaća osnovna kršćanska vjeroispovijedanja: Apostolsko, Nicejsko-carigradsko i Atanazijevo. Kao crkva reformacije, prihvaća reformirani nauk definiran u Heidelberškom katekizmu te 39 članaka vjere.
PRKC vjeruje u trojedinoga Boga, Oca i Sina i Duha Svetoga.
PRKC vjeruje da je Krist, pravi Bog i pravi čovjek, dao otkupnu žrtvu na križu za izabrane.
PRKC vjeruje da je Biblija nadahnuta Riječ Božja i primarni autoritet vjere i prakse.
PRKC vjeruje u opravdanje po vjeri i spasenje po milosti.
PRKC vjeruje u dva sakramenta koja su vidljivi znaci nevidljive duhovne milosti: Krštenje i Euharistiju.
PRKC vjeruje da vjernici trebaju živjeti svoj praktični život u posvećenju Kristu te u zajedništvu s drugim vjernicima, okupljenima u župnoj zajednici.
PRKC vjeruje u jednu, univerzalnu Kristovu crkvu na zemlji te da su svi vjernici koji Krista slijede pozvani da zajednički sudjeluju u euharistijskoj gozbi.
Liturgija:
Protestantska reformirana kršćanska crkva u Republici Hrvatskoj jest liturgijska crkva. Obrednik crkve je Knjiga zajedničkih molitava (The Book of Common Prayer) temeljena na izdanju iz 1662. U liturgijskom smislu slijedi liturgijsku reformu Engleske crkve u 16. stoljeću.
Misija-Evangelizacija
PRKC smatra da je važna zadaća crkve misija i evangelizacija. U tome smislu aktivna je u naviještanju Riječi Božje i osnivanju novih crkava.
Ustrojstvo crkve:
Do svibnja 2011. godine, PRKC je bila organizirana po prezbiterijalno-sinodalnom ustrojstvu. Na svojoj sinodi, 19. svibnja 2011. godine, PRKC je prihvatila jedinstvo s Reformed Episcopal Church te episkopalno ustrojstvo crkve. Time je PRKC postala punopravni dio REC-a a time i u zajedništvu s Anglikanskom crkvom sjeverne Amerike.
IZJAVA O ISPOVIJEDANJU VJERE REFORMIRANE EPISKOPALNE CRKVE (usvojena 2. prosinca 1873.)
I Reformirana Episkopalna crkva držeći se “vjere jedan put predane svetima”ispovijeda:
– svoju vjeru u Sveta Pisma, Staroga i Novoga zavjeta, držeći Riječ Božju jedinim vodičem vjere i prakse;
– svoje vjerovanje prema ispovijedanju, koje se uobičajeno naziva “Apostolsko vjerovanje”;
– svoju vjeru u božansko ustanovljenje sakramenata krštenja i Večere Gospodnje, te u doktrine o milosti Božjoj, u bitnom kako su definirane u “Trideset i devet članaka vjere”.
II Crkva priznaje i pridržava se Episkopata, ali ne kao Bogom danog prava, već kao drevnog i poželjnog načina vođenja crkvene zajednice.
III Crkva ustrajava u liturgiji, koja nije važnija niti represivna prema slobodnoj molitvi, prihvaćajući revidiranu “Knjigu zajedničkih molitava” onako kako je predlaže i preporuča za korištenje Opća konvencija Protestantske episkopalne crkve iz 1785.godine, uz pridržavanje pune slobode, izmijeniti, skratiti, dodati, te uraditi izmjene i dopune iste, kako bi se na najprimjereniji način poslužilo potrebama vjernika „pod uvjetom da sadržaj vjere ostane očuvan“.
IV Crkva odbacuje i osuđuje, sljedeće pogrešne i čudne doktrine, kao protivne Božjoj Riječi:
– Prvo, da bi Crkva Kristova, postojala samo ako postoji prema jednom redu ili obliku crkvene zajednice.
– Drugo, da bi kršćanski svećenici, bili na neki poseban način “svećenstvo”, drukčije no što su svi vjernici “kraljevskim svećenstvom”.
– Treće, da bi Stol Gospodnji, bio oltarom, na kojem se Tijelo i Krv Kristova, iznova prinose Bogu Ocu.
– Četvrto, da bi prisutnost Krista u Večeri Gospodnjoj, stvarno bila u elementima kruha i vina.
– Peto, da bi nanovorođenje, bilo nerazdvojivo povezano s Krštenjem.
S engleskog preveo Goran Bosanac